از میزبانی پردیس «چارسو» تا خبرهای دیگر از جشنوارهی حقیقت
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۴۹۱۴۸۵
میزبانی پردیس سینمایی «چارسو» برای سومین سال، تقاضای 9 مستند دربارهی زلزله کرمانشاه، نمایش مستندهای «شاعرانه بالتیک» و «تاریخ صدور» از جمله خبرهای جشنوارهی سینما حقیقت هستند.
برای سومین سال متوالی، پردیس سینمایی چارسو میزبان جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» شد.
به گزارش ایسنا، مدیر روابط عمومی جشنواره بینالمللی سینماحقیقت ضمن اعلام این خبر افزود: امسال با اضافه شدن سالن ششم پردیس چارسو که بیش از 250 صندلی دارد، امکان بهتری برای میزبانی علاقمندان فیلمهای مستند فراهم آمده و امیدواریم رضایت خاطر مستندسازان و مخاطبان محترم حاضر در جشنواره فراهم آید.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
شهنام صفاجو تاکید کرد: کارگاههای آموزشی جشنواره سینماحقیقت در سالن شماره 2 چارسو و بازار فیلم مستند نیز در انتهای طبقه ششم این مجموعه برپا خواهد شد. اتاق VIP، پلاتوی برنامههای تلویزیونی و رادیویی، غرفهی بخشهای مختلف جشنواره اعم از دبیرخانه، روابط عمومی، وبسایت، ستاد خبری، نشریه روزانه، پژوهش، بازرگانی، بینالملل و... هم در طبقه ششم پردیس چارسو مستقر خواهند شد تا به شکل متمرکز پاسخگوی مراجعان محترم باشند.
وی یادآور شد: کیفیت مطلوب سیستم نمایش سالنهای پردیس سینمایی چارسو که همهی آثار منتخب جشنواره را با فرمت DCP پخش میکند؛ به انضمام اهمیت تمرکز ستاد جشنواره در یک مکان و فراهم آوردن شرایط بهتر برای همراهی میهمانان، مستندسازان و اصحاب رسانهی حاضر در دوازدهمین جشنواره بینالمللی سینماحقیقت، از دلایل ادامهی برگزاری این رویداد در پردیس سینمایی چارسو است.
صفاجو در پایان گفت: امسال هم جلسات نقد و بررسی فیلمهای منتخب جشنواره در پلاتوی طراحیشدهی فضای باز طبقه ششم چارسو برگزار خواهد شد.
9 مستند حاصل نگاه مستندسازان به زلزله کرمانشاه
همزمان با اولین سالگرد زلزله کرمانشاه اعلام شد که مستندسازان سینمای ایران با ساخت 9 اثر مستند پیرامون این واقعهی تلخ، متقاضی حضور در دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شدهاند.
شامگاه 21 آبان ماه 1396 زلزلهای به بزرگی ۷٫۳ ریشتر شهر ازگله کرمانشاه را لرزاند. این زلزله باعث مصدوم و کشته شدن جمع زیادی از هموطنانمان شد.
برخی از مستندسازان کشور پس از این رویداد، طی سفری به استان کرمانشاه به ثبت لحظات آن پرداختند. برخی دشواریهای مردم پس از این اتفاق تلخ را به تصویر کشیدند و برخی میان شلوغیها سوژهای یافته و درامی را شکل دادند.
«فقدان» به کارگردانی فاطمه ذوالفقاری یکی از همین مستندهاست که فیلمساز با حضور در مناطق زلزلهزده و یافتن خانوادهای در سرپل ذهاب، تلاش آنها در جستجوی هویت خویش زیر ویرانههای خانهشان را به تصویر کشیده است.
«بنی آدم» ساخته نادیا شکرگزار ناوی هم دربارهی چند عکاس است که فردای روز زلزله کرمانشاه از تالش به این منطقه میروند.
سیامک جاوید فیلمساز دیگری است که مستندی با موضوع زلزله کرمانشاه تولید کرده است. «فرشتهها لبخند میزنند» پیرامون تاثیر حضور چهرههای محبوب کودکان در مناطق زلزلهزده است.
«نیمکت ژوان» به کارگردانی علی تنگستانی هم روایتی از تکهای آهنی از نیمکت مدرسهای در روستای زلزلهزده ریجاب است که پس از ورود به ذوبآهن اصفهان و تغییرات، به تیرآهنی محکم تبدیل میشود.
بعد از زلزله کرمانشاه گروههای مختلفی برای کمک به منطقه رفتند. در این میان گروه مردمی سلام که با رویکرد متفاوتی در شهر سرپل ذهاب و روستاهای اطراف مشغول بودند، سوژه «روایت یک سلام» به کارگردانی یوسف سلیمینمین شدند.
«سین مثل سردار سین مثل سعید» به کارگردانی امید صراف هم درباره سردار سعید قاسمی است که پس از جانفشانیهای خود در 8 سال جنگ تحمیلی ایران و عراق، بار دیگر با وقوع زلزله در کرمانشاه خود را به این شهر می رساند تا التیامی بر درد زلزلهزدگان باشد.
مرجان ریاحی مستندساز اصفهانی هم فیلمی با عنوان «یک ماه بعد» ساخته که روستای زرده را یک ماه پس از زلزلهی کرمانشاه به تصویر میکشد که هنوز درگیر کمترین امکانات برای اسکان است.
مستند «سراب ذهاب» به کارگردانی مهدی کشتکار هم دربارهی روستای سنینشین سراب ذهاب است که در زلزله کرمانشاه صدرصد تخریب میشود و طلبهای جوان به این روستا میرود تا به نیروهای امدادی و جهادی برای بازسازی و آواربرداری کمک کند.
مهدی زرینقلمی مستندساز دیگری است که به زلزله کرمانشاه پرداخته و در مستند «در زلزله بعدی» شخصی به نام رضا مرادی را به تصویر میکشد که نقاش و ساکن برلین است و پس از زلزله به زادگاه خود در سرپل ذهاب بازمیگردد. او با مشاهده ویرانیهای حاصل از زلزله، خاطرات دوران جنگ را مرور میکند.
ذکر این نکته ضروری است که این 9 مستند در صورت پذیرش از سوی هیات انتخاب، در جشنواره سینماحقیقت نمایش داده میشوند.
شاعرانه بالتیک در سینماحقیقت
«پلهای زمانه» عنوان فیلم مستندی به کارگردانی «آدریوس استونیس» و «کریستین براید» با موضوع سینمای شاعرانه موج نو حوزهی بالتیک است که در بخش مستند- پرتره دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» روی پرده میرود.
این فیلم به مدت زمان 80 دقیقه، محصول سال 2018 کشورهای لتونی، استونی و لیتوانی است.
در «پلهای زمانه»، نسل فراموششدهی سینمای شاعرانه موج نو کشورهای حوزه بالتیک به تصویر کشیده شده است.
این فیلم چندی پیش در جشنواره کارلوویواری جمهوری چک به نمایش درآمد و در جشنواره ایدفا هلند نیز روی پرده میرود.
تاریخ صدور سینماحقیقت
«تاریخ صدور» عنوان فیلم مستند بلندی به کارگردانی و تهیهکنندگی «مجبد عزیزی» است که متقاضی شرکت در دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی سینماحقیقت شده است.
در خلاصه موضوع این فیلم مستند 83 دقیقهای آمده است: «تاریخ صدور» نگاهی به تفاوتهای بین نسلی متولدین دهههای 40 تا 90 شمسی دارد. افرادی که با عنوانهایی شبیه دهه شصتیها، دهه هفتادیها یا دهه هشتادیها شناخته میشوند و هر یک با توجه به زمانهای که در آن به دنیا آمدهاند، ارزشها و رفتارهای متفاوتی از سایرین دارند.
عوامل تولید مستند «تاریخ صدور» عبارتند از: کارگردان و تهیهکننده: مجید عزیزی، پژوهشگر و نویسنده: فاطمه داودی، فیلمبرداران: مسلم تهرانی، محمد رحیمی، مصطفی سیفی، علیاکبر عطایی، میثم بابایی، صدابردار: احمد افشار، صداگذار و تدوینگر: وحید عباسی، گوینده: الهه ساسانی، مدیر تولید: محمدعلی طهرانی
این فیلم در صورت پذیرش هیات انتخاب، برای اولین بار در بخش مسابقه ملی مستندهای کوتاه جشنواره روی پرده میرود.
مجید عزیزی متولد سال 1362 در تهران و فارغالتحصیل مترجمی زبان انگلیسی است. در کارنامهی فیلمسازی او، ساخت مستندهای بدون مرز، آشنای دور، رگههای حیات، بچههای هیمالیا به چشم میخورد.
دوازدهمین دوره جشنواره بینالمللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» طی روزهای ۱۸ تا ۲۵ آذرماه ۱۳۹۷ به دبیری «سیدمحمدمهدی طباطبایینژاد» در شهر تهران برگزار خواهد شد.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: جشنواره سینما حقیقت
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۴۹۱۴۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
گفتگو با رتبه اول مستندنگاری جشنواره پژواک
به گزارش خبرگزاری صداوسیما، حیدرزاده در گفتگو با شبکه خبر در بخشی از سخنانش درباره موضوع پژوهش گفت: موضوع برنامه و مستندی که قرار است طبق این متن آماده شود، سقط جنین است و آشفتگی آماری که در این حوزه مشاهده میشود که ما آمار متقنی نداریم که در دست سیاست گذاران و برنامه ریزان باشد برای اینکه بتوانند برای پیشگیری و کم کردن آمار سقط جنین برنامه ریزی کنند، این مستند به این آشفتگی آماری میپردازد.
وی افزود: مجموعه مستند «کوچک، بزرگ و بزرگتر» که از طرف رادیو معارف ساخته میشود یک مجوعه مستند ۱۵ قسمتی است و این پژوهش یکی از ۱۵ قسمتی است که ساخته میشود و قرار است، اواخر تابستان از رادیو معارف پخش شود.
وی درباره دشواریهای کار و روند کار گفت: مهمترین مشکلی که در این حوزه و موضوع داریم اینکه افراد خیلی خوددار هستند که اطلاعات بدهند و کسانی که غیرقانونی کار کرده اند حاضر نیستند، جلوی دوربین مصاحبه کنند.
وی افزود: ما برای خیلی از منابع تحقیقاتی خود به صورت میدانی با افراد گفتگو میکنیم و مجبوریم در مناطقی که داروهایی غیرمجاز این موارد خرید و فروش میشود، حضور داشته باشیم، خطراتی که در این زمینه است، مهمترین مشکل در مسیر ساخت این مجموعه است، ما توانستیم با چند نفر از گروههایی که در زمینه سقط جنین مبارزه میکند مرتبط بشویم که این نقص را جبران کنیم.
وی درباره فرق پژوهش رادیویی با پژوهش مکتوب گفت: برای ساخت مستند رادیویی چند مرحله وجود دارد، مرحله اول باید این مستند براساس یک پژوهش انجام شود، پژوهشی که براساس واقعیتهای میدانی، تحقیقهای دانشگاهی و غیردانشگاهی که معتبر هستند و منابع دیگر که بتوانند اطلاعاتی درباره موضوع ارایه بدهد؛ آرشیوهای صوتی و تصویری است، مصاحبههای مردمی است حتی مصاحبههای کارشناسان و افراد خبره، اما تفاوتی که با پژوهش دانشگاهی دارد این است که تکیه ما به آمار به روز خیلی بیشتر است.
درباره این موضوع سالهاست که مقاله نوشته میشود، رسالههای دکتری دفاع میشود و مقالههایی که در در نشریات علمی معتبر چاپ میشود ولی اینها دیگر منبع قابل استفاده برای مستندی که در این حوزه میخواهد ساخته شود، نیست و باید به روز باشد تا بتوانیم اعتماد مخاطب را جلب کنیم.
او درباره همکاری نهادها هم گفت: یک بخشی از نهادهای دولتی معمولا در این زمینه زیاد همراهی نمیکنند شاید به این علت که به نوعی نقص کار بعضی از نهادها مخصوصا در حوزه بهداشت و درمان را نشان میدهد، خیلی مایل نیستند در این حوزه کار کنند، ولی گروه مردمی هست که در این زمینه خیلی فعال هستند که شعبههای متعددی دارند و دارند در زمینه حفظ حیات جنین کار میکنند.
وی گفت: منظور از آشفتگی آماری سقط جنین، سقط جنین قانونی نیست، سقط جنین قانونی آمار دارد که وزارت بهداشت و پزشکی قانونی به صورت رسمی اعلام میکنند اما این آماری که آنها اعلام میکنند، با آن آماری که در جامعه اتقاق میافتد خیلی متفاوت است.